teen_surf_in_style1

Hoe bereik je jongeren via social media?

Namens Uitgeverij Kluitman sprak ik tijdens de Libris Inspiratiedag 2011 over het bereiken van jongeren via social media. Libris is een samenwerking tussen 115 zelfstandige boekhandels. Ook dit jaar zorgde deze inspiratiedag voor het prikkelen van de boekverkopers, zodat zij boeken nog beter aan de man kunnen brengen. Samen met Myrthe Spiteri verzorgde ik een van de workshops tijdens deze dag. We spraken over de leeftijdsgroep ‘Young Adults’ en hoe zij zijn te bereiken via social media. Als voorbeeld namen wij Blossom Books, onder deze naam geeft Uitgeverij Kluitman boeken voor meiden binnen deze leeftijdsgroep uit.

Niet alleen voor boekhandels

We gaven geen workshop met technische instructies over het gebruiken van social media of het aanmaken en invullen van profielen. Wel bespraken we de doelgroep, belichtten verschillende toepassingen van social media en eindigden met een aanbeveling voor boekhandelaren die jongeren via deze weg willen bereiken. Slechts een kleine groep van de aanwezige boekhandelaren bleek namens zijn boekhandel op een van de netwerken aanwezig te zijn maar uit het aantal aanmeldingen bleek dat er wel degelijk een grote interesse voor dit onderwerp bestaat. Ook al richtten we ons met deze presentatie alleen op boekhandelaren, de inhoud van deze presentatie is wellicht ook interessant voor andere bedrijven die jongeren via social media willen bereiken. Daarom in het kort onze bevindingen en de presentatie.

Zowel op internet als in real life zijn jongeren in twee groepen te verdelen. 52% van deze jongeren zoeken structuur en zijn vaak lager geschoold. De andere 48% nemen zichzelf als uitgangspunt en hebben een zeer positief zelfbeeld. Beide groepen willen zichzelf uiten en het platform dat daar perfect bij aansluit is social media. Uit een tijdsbesteding onderzoek van SPOT uit 2010 blijkt dat jongeren van 13- 16 jaar per dag 6,5 uur aan media besteden. 62 Minuten daarvan besteden zij aan social media. Dat betekent dat de 13 tot 16 jarigen dubbel zo veel tijd op de netwerken besteden dan de daaropvolgende groep, 17 tot 19 jarigen besteden ‘slechts’ 29 minuten per dag aan de sociale netwerken.

Via social media willen jongeren op de hoogte worden gehouden van de activiteiten van vrienden, nieuws en de laatste ontwikkelingen volgen die aansluiten op hun interesses. De ‘zelfverzekerden’ gebruiken de netwerken hoofdzakelijk om zichzelf te profileren en hun mening met anderen te delen. De ‘structuurlozen’ vinden hier wellicht de structuur die ze nodig hebben door zich aan te sluiten bij groepen binnen de sociale netwerken. Aan de hand van onze eigen ervaringen met Blossom Books en het boek Robijnrood konden we de boekhandelaren meer vertellen over de online aanwezigheid van jongeren op social media.

Speel in op interesses

Veel bedrijven gebruiken social media om reclame te maken voor een merk of product. Jongeren zijn zich er inmiddels van bewust dat deze bedrijven op deze manier reclame maken. Ze ontvangen aanbiedingen in priveberichten, groepsberichten, tijdens het bekijken van video’s of na het spelen van spelletjes op internet. De kans is erg klein dat jongeren op de aanbiedingen ingaan. Er bestaan echter wel veel groepen met een commercieel oogmerk waar jongeren lid van zijn. De inhoud van deze groepen sluiten aan op hun interesses en de jongeren zijn vrijwillig lid geworden. Ze willen zo op de hoogte worden gehouden van het product of merk en gaan soms wel in op aanbiedingen van deze groepen.

Het is daarom belangrijk dat je als bedrijf inspeelt op de interesses van de jongeren. Maak vooral niet alleen reclame op de netwerken maar plaats of deel berichten die de doelgroep interessant vindt. Geef de inhoud van je netwerken een dosis creativiteit mee om als bedrijf op te vallen en de aandacht van de jongeren te trekken. Ga het dialoog met hen aan, lok reacties uit met de content die je plaatst en leer zo de doelgroep beter kennen. Het zal enige tijd kosten om je netwerk op te bouwen, te laten groeien maar als je ‘vrienden’ eenmaal bekend zijn met je pagina zullen ze daar steeds actiever worden.

Omdat we tijdens deze workshop spraken vanuit onze eigen ervaring zijn we niet diep ingegaan op de koppeling tussen de boekhandel en social media. Mijn ideeën hierover zal ik later in een andere artikel behandelen.