Flash_HTML_Helmets

HTML5 VS Flash?

Afgelopen woensdag was ik op een zeer inspirerende bijeenkomst van de Adobe Usergroup NL waar het thema HTML5 was. Aangezien Adobe de “host” is van dit evenement werdt er ook afgesloten door Serge Jespers, een Belgische flash specialist van Adobe. Uiteraard stond een groot deel van de zaal een beetje sceptisch tegenover het flash onderwerp op een HTML5 bijeenkomst.

Gelukkig begon hij zijn presentatie met de stelling die veel mensen op het interweb roepen: HTML5.. is flash nu  dood?
Het antwoord laat zich raden, natuurlijk niet.

Video
Ten eerste is het belachelijk dat HTML5 video, wat zo’n mooi concept is geen standaard bevat. Dus dat houd in dat als je HTML5 video wil gebruiken in je website je de video’s 3 keer moet renderen (!!!). Zie de tabel hieronder.

Tabel met ondersteunde standaarden (klik voor lightbox vergroting) (bron:http://en.wikipedia.org/wiki/HTML5_video )

Timan Rebel van Mobypicture.com vertelde in zijn korte maar inspirerende presentatie dat ze dit probleem hebben opgelost door alleen de H.264 codec ondersteunen en een fallback naar flash hebben. Op deze manier werkt de video op alle IOS apperaten en waarschijnlijk (dit weet ik niet zeker) ook op andere mobiele apperaten. Voor browsers die niet H.264 ondersteunen wordt er een flash player ingeladen die de H.264 wel kan afspelen. Dit klinkt omslachtig maar het lijkt mij een hele goede oplossing om dit probleem goed aan te pakken.

Buiten het codec probleem zijn er nog een aantal problemen met HTML5 video, bijvoorbeeld het ontbreken van DRM ondersteuning.

Toekomst van Flash:
Wat Serge Jespers ons wilde laten zien is dat er helemaal geen oorlog is tussen HTML5 en Flash, nee sterker nog Adobe houdt van HTML5. Wat gaan we dan zoal met flash doen? Flash heeft 3D hardware acceleratie support. Uh?? klinkt leuk maar wat doet het? Flash player 10.2 kan rechtstreeks je videokaart aanspreken om berekeningen te doen. Dit betekend dat je dezelfde berekeningen kan maken die games op je computer doen en er dus hele toffe spellen gespeeld kunnen gaan worden in je browser: zie onderstaand demo filmpje.
YouTube Preview Image

HTML5 & Flash samen is dus een goede combi!

Voor goede video ondersteuning hebben we nog steeds flash nodig. Voor games is flash een hele goede oplossing. Maar samen zijn ze natuurlijk nog sterker. Flash kan de camera aanspreken, maar HTML5 kan met ingebouwde javascript je locatie pijlen. Een goed mashup voorbeeld hiervan liet Serge Jespers ook zien op de Adobe Usergroup:

Ik moedig je aan om dit zelf ook eens te doen: ga naar sour-mirror.jp/ en koppel je facebook, twitter en webcam aan deze site. Echt het is niet eng, er gebeurt niets maar het is wel heel leuk! De muziek is misschien niet top, maar de HTML5 + Flash samenwerking is wel erg leuk!

CodekloppR vindt:
HTML5+CSS3+jQuery nemen veel mogelijkheden van flash over zodat je een website niet meer in flash hoeft te maken als je interactieve elementen wil hebben. Toch zal voor bepaalde websites Flash de beste keuze blijven. Maar dit hangt voor het grootste deel van de webdeveloper af, die kan kiezen uit de tools die hij wil gebruiken. De keuze is aan JOU!!

Dit was een enthousiaste codekloppR op vrijdag morgen uit Haarlem, over en uit!

Bronnen:
Video codecs: http://en.wikipedia.org/wiki/HTML5_video
Serge Jespers:
http://www.twitter.com/sjespers
Timan Rebel, Mobypicture: http://www.mobypicture.com
Adobe Usergroup HTML5: http://www.adobeusergroup.nl/site/list_messages/451
Bericht afbeelding (HTML5 VS Flash): http://www.piehead.com/

  • http://www.muromedia.nl/ Techturk

    HTML5! :D

    • http://www.beinganders.com Ontwerper

      Hell yeah HTML5!

  • http://www.flash-effect.com/ Flash Effect

    Toch nog maar even Flash blijven gebruiken zolang HTML5 nog niet alles ondersteund.

    • http://www.developr.nl Codekloppr

      Alleen als er geen andere opties zijn, maar je sluit iOS dan uit en dat jammer. Waar zou jij Flash echt nog voor gebruiken tegenover HTML?