Twitter

Twitter strategie.

Op een mooie dinsdag morgen startte ik Safari weer eens en kwam erachter dat ik nog was ingelogt op het Internetmannen Twitter account. Ik zat het zo even te bekijken, de @-reply’s – de dm’s, onze nieuwe volgers. #Leuk…

Het deed mij denken aan eigenlijk elk ander project wat ik in de afgelopen jaren heb heb gestart. Elk blog/website/merk. Alles kreeg wel een Twitter account. Iedere keer op een andere manier ingezet.

Volgens klout.com heb je de volgende type accounts.

  • Luisteraars: Niet tweeten, alleen maar volgen en lezen. #Sst
  • Participanten: To tweet or not to tweet, that’s the question… #ToTweet
  • Casual: Een beetje volgen, een beetje tweeten, cappucino, croissantje, je weet.. #Goedemorgen
  • Consistent: Elke dag om 11:37 een tweet plaatsen dat we vorige week woensdag een tweet hebben geplaatst over de blogpost van gisteren.. #Que? #Spam
  • Duidelijke focus: Ik tweet alleen maar over mijn kat. #mwiauh
  • Brede accounts: Ik heb net k3 Kusjesdag aan mijn favorieten toegevoegd op mijn Youtube Kanaal terwijl ik een lekker bakje thee aan het zetten was.
  • Scheppers: Wist je dat vanmiddag de codekloppr 2 cupjes nespresso heeft gejat van de techturk?! #EchtWaar
  • Delers: RT: @Tweetmannen: Wist je al dat je ons kan volgen op Twitter?

Nu is er een groot verschil tussen hoe personen en niet-personen Twitter gebruiken.

Vaak zie je dat bedrijven vrij consistente accounts hebben, scheppers zijn een duidelijke focus hebben en veel delen. Dit om zo veel mogelijk relevante content te verzamelen voor hun volgers. Deze mensen zijn druk bezig het volgersaantal te vergroten en dit zijn vaak ook de accounts waar ik horendol van word, en die word gezien als spam.  Following: 11.302 Followers: 9,8773

Er zijn ook van die bedrijven die alleen maar broadcast-en. Dit zijn vaak blogs die een feed in Twitter hebben gegooit, zodat men de laatste blog posts, youtube uploads, Flickr uploads en noem het maar op kan volgen. Following 1 Followers  12 tot 12.000.000

Nu zijn er nog veel meer typen Twitter accounts, en er is niet echt één goede manier om te “tweeten”. Ik vraag me af wat we zouden moeten doen met het account van Internetmannen. We zouden namelijk als een malle onze traffic omhoog kunnen knallen door ineens 10.000 mensen te gaan volgen. Persoonlijk kijk ik altijd even naar het profiel van een nieuwe volger, en als het interessant eruit ziet ( Geen Spam dus) neem ik vaak ook een kijkje op de website. Dat zou voor heel veel snelle traffic kunnen zorgen. Aan de andere kant weet dan ook heel de wereld dat we niet serieus 10.000 mensen volgen. Dat is praktisch gewoon niet haalbaar. Je kunt daarvan stellen dat dat niet uitmaakt, omdat we toch maar een “blog” zijn.

Voor elke strategie zijn er wel wat voor en nadelen. Ik open graag even de discussie en vraag me erg af wat jullie ervan denken. Wat is jullie voorbeeld van hoe een blog internetaccount zou moeten zijn. Wat is de Social Media Strategie van de Internetmannen? En nog een andere, wat raad jij je klanten die iets met Twitter willen doen? Jij bent immers de Social Media expert (Toch?;).

Misschien is het ook wel eens leuk om heel bewust de ultimate Twitter test te doen. Ik post binnenkort mijn ideeën daarover :).

  • http://www.beinganders.com Ontwerper

    Eigenlijk is mijn visie hierop in dit geval erg simpel: we volgen diegenen die de moeite nemen om ons te volgen.

    Op deze manier creëren we een leuke omgeving en achterban, wat ik vele malen belangrijker vind dan persee bereiken van zoveel mogelijk oogballen!

  • http://www.christophermarks.nl Onderzoeker

    Maar laten we eerlijk zijn, wie van de Internetmannen post nu eigenlijk behalve de blogposts op dit platform nog iets op de Twitterfeed? En wie heeft deze nu ook open staan zodat ze een dialoog aangaan? Het is natuurlijk zo dat we blogs creëren, maar niet echte tweets tot nu toe..

    Daarnaast volgen we ook momenteel alleen maar de Internetmannen zelf. Is het een “diss” als we niet automatisch een terugfollow naar een follower doen?

    #twitterpsychologie

    • http://www.beinganders.com Ontwerper

      Ik moet zeggen dat ik dankzij het altijd handige en relaxte Tweetdeck als hyper-actieve besnorde Big Brother fungeer en regeer over de tweetmannen twitter-omgeving :-O! Maar nu je het zegt, ik zal eens even wat gave mensen terugvolgen, wel zo sociaal!

      • http://www.christophermarks.nl Onderzoeker

        Nou het is geen aanmerking, maar een opmerking. Ik vind het gewoon erg interessant hoe mensen reageren op bepaalde accounts. En ben ik op zoek naar de 5 gouden twitter regels voor onze Social Media Policy. Wat zijn de Succesfactoren nou eigenlijk? En wat moeten we in de gaten houden om deze te behalen?

        Ik realiseer me dat dit bij elk bedrijf/blog/brand anders is. Maar ik vind het leuk om er met Internetmannen eens mee te gaan stoeien.

        Hoe zou jij Social Media Marketing technisch nou een achterban creëren. Houdt dat op bij het maken van het platform op zich?

        Hoe zou je interactie aangaan? De drempel om met twitter te “commenten” is al veel lager dan een comment achter te laten op een blog.

        Vind ik op zich wel interessante vraagstukken..

  • http://www.creal.nl Concepter

    Leuke discussie! Ik denk alleen dat we dit anders moeten bekijken. Misschien moeten we onszelf niet afvragen wat we met Twitter willen maar wat we met Internetmannen.nl willen… Als dat duidelijk is kunnen we Twitter daarvoor inzetten.

    Nu schrijven we blogs en die delen we op Twitter, niet meer en niet minder. Maar wat gaan we nog meer doen met deze site? Mr. onderzoeker stelde voor om gezamenlijk mee te doen aan het crowdsourcing platform http://www.redesignme.com/. Ik denk dat we daar heel wat toffe ideeën op kwijt kunnen maar Twitter kan ons helpen om op nog meer geniale ideeën te komen: “We vragen onze followers wat ze van ons idee op redesignme.com vinden.”

    Misschien is het ook een idee om de discussie onder blogs via Twitter op gang te brengen. Veel blogs sluiten af met een vraag en wij 5-en zijn de enige die hier echt actief in deelnemen. Kunnen we dat misschien verplaatsen naar Twitter?

    Ik denk dat wij allemaal een netwerk hebben van mensen die we met het @tweetmannen account kunnen gaan volgen. Je weet zelf wie ons blog interessant zou kunnen vinden. Laten we met die mensen beginnen, hen proberen te betrekken en zo bouwen naar wereldheerschappij!